Groepsleden
Robert-Jan Dirven
Roy Timmermans
Jeroen Giesen
Tim Wortman
Wiesje van Nunen
Wat is de opdracht?
De opdracht is, om een MediAIDkit te ontwerpen, die de mensen van onze casus (Indonesië Domestic Workers), direct kunnen gebruiken om de arbeidsomstandigheden te kunnen verbeteren.
Voor wie?
De MediAIDkit, die we gaan maken kan voor een man, vrouw of kind zijn. Deze man, vrouw of kind, werkt bij een werkgever. Deze personen werken vaak thuis bij de werkgever, om bijvoorbeeld het huis schoon te maken, op de kinderen passen, koken, de was of zelfs boodschappend doen. Sommige van deze mensen wonen zelfs bij hun werkgever.
Wat gaan we maken?
Wat we gaan maken heet: ‘De MediAidkit’
De bedoeling is dat deze alles bevat, zodat de ontvanger hiervan direct er wat mee kan.
Hoe gaan we het aanpakken?
Afspraken
We hebben de volgende afspraken gemaakt:
Robert-Jan Dirven
Roy Timmermans
Jeroen Giesen
Tim Wortman
Wiesje van Nunen
Wat is de opdracht?
De opdracht is, om een MediAIDkit te ontwerpen, die de mensen van onze casus (Indonesië Domestic Workers), direct kunnen gebruiken om de arbeidsomstandigheden te kunnen verbeteren.
Voor wie?
De MediAIDkit, die we gaan maken kan voor een man, vrouw of kind zijn. Deze man, vrouw of kind, werkt bij een werkgever. Deze personen werken vaak thuis bij de werkgever, om bijvoorbeeld het huis schoon te maken, op de kinderen passen, koken, de was of zelfs boodschappend doen. Sommige van deze mensen wonen zelfs bij hun werkgever.
Wat gaan we maken?
Wat we gaan maken heet: ‘De MediAidkit’
De bedoeling is dat deze alles bevat, zodat de ontvanger hiervan direct er wat mee kan.
Hoe gaan we het aanpakken?
Afspraken
We hebben de volgende afspraken gemaakt:
- Voor woensdag 10 uur, al het besproken (huis)werk online op de blog,
Zodat iedereen dit na kan lezen en aanvullen indien nodig. De dag hierna kunnen
We alles nog even bespreken, wat we bij de projectbegeleiding willen laten zien.
- Indien je niet aanwezig kunt zijn, dit op tijd doorgeven aan de groep via de groeps-mail.
- Zorg dat je up to date bent van wat wie heeft gemaakt.
Weekplanning
Week #1
Aan de hand van dit model overleg je in de eerste bijeenkomst een planning en een plan van aanpak, die afhangt van o.a. je eigen manier van werken, het eindproduct waarnaar je toewerkt en de specifieke interesses van de leden van je projectgroep. Verder leef je je in in de problematiek van de casus. Presenteer je bevindingen en vragen op visuele wijze aan je projectbegeleider, bijvoorbeeld: moodboard, slideshow, foto’s, video, film, geluid, geur, verzamelde objecten, deskundigenmeningen, testimonials, interviews etc.
Gedurende het proces zal je je planning veelvuldig moeten aanscherpen op het moment dat je door nieuwe inzichten signaleert dat er aanvullende vragen geformuleerd en beantwoord dienen te worden. Tijdens het gehele traject vindt dus onderzoek plaats, in allerlei verschillende vormen! Sommige fases zal je sneller doorlopen dan gedacht, bij andere fases zal je langer stil moeten staan voordat je een uitkomst hebt waar je iets mee kunt. Soms zal je loops moeten introduceren in het proces om tot resultaten te
kunnen komen.
Opleveren week #1:
- Plan van Aanpak
- Waar gaan we naar toe werken?
- Inleven problematiek
- Bevindingen:
* Moodboards
* Slideshow
* Foto's
* Video's
* Geluid
* Geur
* Objecten verzamelen
* Deskundigemeningen
* Testemonials
* Intervieuws
* ...
Week #2
- TBA
Week #3
- TBA
Week #4 - Tussenpresentatie
In de tussenpresentatie presenteer je je strategie aan de hand van een scherp geformuleerde debriefing, waaruit blijkt dat jullie de problematiek van de opdracht begrijpen en je deze eigen hebben gemaakt.
- Waarop leggen jullie de focus?
- Wat is jullie opgevallen?
Je laat zien dat je je uitgebreid hebt kunnen inleven in de doelgroep/ de uiteindelijke ontvanger van je aidkit.
Kies zelf voor een vorm waarmee je dit kunt communiceren en aan de hand waarvan je later in het proces je MediAidkit kunt gaan vormgeven. denk aan bv persona’s, visual essay, scenario’s. Introduceer je mediastrategie. Je richt je hierbij op de factoren die volgens jullie het belangrijkst zijn voor het achterblijven van menswaardige arbeidsomstandigheden in het land van jullie casus. Uiteraard geef je hiervoor een duidelijke argumentatie. Jullie beschrijven c.q. verbeelden welke kloof er ligt tussen de probleemstelling (huidige situatie) en de doelstelling (gewenste situatie). En welke ‘deelproblemen’ hierbij een rol spelen. Je onderbouwt waarom en hoe jullie denken dat ICT & Media c.q. nieuwe media c.q. media een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan het uiteindelijk bereiken van de gewenste situatie. Trek je conclusies omtrent de stand van de techniek en de sociaalmaatschappelijke mogelijkheden ervan in het land of een bepaalde regio van het land van je casus en koppel hier een mediastrategie aanvast. Geef ook een aanzet tot hoe dit vervolgens door middel van een Aidkit door de lokale bewoners ter plekke is in te zetten. M.a.w.
- Wie wil je bereiken?
- Wat wil je zeggen?
- Hoe gaan we dit doen?
Week #5
- TBA
Week #6
- TBA
Week #7
- TBA
Week #8
Kerstvakantie
Robert-Jan is dat op vakantie, maar neemt laptop mee mocht er veel te doen zijn.
Week #9
Kerstvakantie
Week #10 – Eindbeoordeling
Aan de hand van jullie strategie ontwerp je de MediAidkit. Stem de vormgeving van de kit af op het land, de gebruikers, jullie strategie en oplossing. Stel je voor dat je de Aidkit achter kunt laten in het desbetreffende land: wanneer de lokale bewoners de kit openen, moeten zij meteen
snappen wat te doen en welk probleem zij zelf kunnen oplossen door de Aidkit te gebruiken.
Werk ook hier nog steeds aan de hand van bovenstaande ontwerpmethodiek.
Stel jezelf de juiste vragen en zoek naar antwoorden die voor jullie interessant en relevant zijn: ook in deze fase van je proces ben je bezig met (ontwerpend) onderzoeken!
Scherp voortdurend je planning aan en overleg je voortgang in de projectbegeleiding.
Werk het idee uit in meerdere schetsvoorstellen. (2D en/of 3D)
Maak een werkend prototype schaal 1:1. Tijdens de beoordeling toon je enkel de MediAidkit. Je hoeft geen extra presentatie te maken.
Wanneer de opdrachtgevers de kit openen, moeten zij (net zoals de ontvangers) meteen snappen wat te doen en welk probleem hiermee wordt opgelost.
Bijeenkomsten
Week #2 a - Maandag 14 november – 10:00 CMD Lab
Week #2 b - Woensdag 16 november – 12:00 CMD Lab
Week #3 a – Maandag 21 november – 14:00 CMD Lab
Week #3 b – Donderdag 24 november – 10:00 CMD Lab
Week #4 a – Maandag 28 november – 10:00 CMD Lab
Week #4 b – Dinsdag 29 november – 12:00 CMD Lab
Week #5 a – Maandag 05 december – 13:00 CMD Lab
Week #5 b – Donderdag 08 december – 12:00 CMD Lab
Week #6 a – Maandag 12 december – 11:00 CMD Lab
Week #6 b – Donderdag 14 december – 14:00 CMD Lab
Week #7 a – Dinsdag 20 december – 10:00 CMD Lab
Week #7 b – Donderdag 22 december – 12:00 CMD Lab
Week #8 – ? ?
Week #9 – ? ?
Aan de hand van dit model overleg je in de eerste bijeenkomst een planning en een plan van aanpak, die afhangt van o.a. je eigen manier van werken, het eindproduct waarnaar je toewerkt en de specifieke interesses van de leden van je projectgroep. Verder leef je je in in de problematiek van de casus. Presenteer je bevindingen en vragen op visuele wijze aan je projectbegeleider, bijvoorbeeld: moodboard, slideshow, foto’s, video, film, geluid, geur, verzamelde objecten, deskundigenmeningen, testimonials, interviews etc.
Gedurende het proces zal je je planning veelvuldig moeten aanscherpen op het moment dat je door nieuwe inzichten signaleert dat er aanvullende vragen geformuleerd en beantwoord dienen te worden. Tijdens het gehele traject vindt dus onderzoek plaats, in allerlei verschillende vormen! Sommige fases zal je sneller doorlopen dan gedacht, bij andere fases zal je langer stil moeten staan voordat je een uitkomst hebt waar je iets mee kunt. Soms zal je loops moeten introduceren in het proces om tot resultaten te
kunnen komen.
Opleveren week #1:
- Plan van Aanpak
- Waar gaan we naar toe werken?
- Inleven problematiek
- Bevindingen:
* Moodboards
* Slideshow
* Foto's
* Video's
* Geluid
* Geur
* Objecten verzamelen
* Deskundigemeningen
* Testemonials
* Intervieuws
* ...
Week #2
- TBA
Week #3
- TBA
Week #4 - Tussenpresentatie
In de tussenpresentatie presenteer je je strategie aan de hand van een scherp geformuleerde debriefing, waaruit blijkt dat jullie de problematiek van de opdracht begrijpen en je deze eigen hebben gemaakt.
- Waarop leggen jullie de focus?
- Wat is jullie opgevallen?
Je laat zien dat je je uitgebreid hebt kunnen inleven in de doelgroep/ de uiteindelijke ontvanger van je aidkit.
Kies zelf voor een vorm waarmee je dit kunt communiceren en aan de hand waarvan je later in het proces je MediAidkit kunt gaan vormgeven. denk aan bv persona’s, visual essay, scenario’s. Introduceer je mediastrategie. Je richt je hierbij op de factoren die volgens jullie het belangrijkst zijn voor het achterblijven van menswaardige arbeidsomstandigheden in het land van jullie casus. Uiteraard geef je hiervoor een duidelijke argumentatie. Jullie beschrijven c.q. verbeelden welke kloof er ligt tussen de probleemstelling (huidige situatie) en de doelstelling (gewenste situatie). En welke ‘deelproblemen’ hierbij een rol spelen. Je onderbouwt waarom en hoe jullie denken dat ICT & Media c.q. nieuwe media c.q. media een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan het uiteindelijk bereiken van de gewenste situatie. Trek je conclusies omtrent de stand van de techniek en de sociaalmaatschappelijke mogelijkheden ervan in het land of een bepaalde regio van het land van je casus en koppel hier een mediastrategie aanvast. Geef ook een aanzet tot hoe dit vervolgens door middel van een Aidkit door de lokale bewoners ter plekke is in te zetten. M.a.w.
- Wie wil je bereiken?
- Wat wil je zeggen?
- Hoe gaan we dit doen?
Week #5
- TBA
Week #6
- TBA
Week #7
- TBA
Week #8
Kerstvakantie
Robert-Jan is dat op vakantie, maar neemt laptop mee mocht er veel te doen zijn.
Week #9
Kerstvakantie
Week #10 – Eindbeoordeling
Aan de hand van jullie strategie ontwerp je de MediAidkit. Stem de vormgeving van de kit af op het land, de gebruikers, jullie strategie en oplossing. Stel je voor dat je de Aidkit achter kunt laten in het desbetreffende land: wanneer de lokale bewoners de kit openen, moeten zij meteen
snappen wat te doen en welk probleem zij zelf kunnen oplossen door de Aidkit te gebruiken.
Werk ook hier nog steeds aan de hand van bovenstaande ontwerpmethodiek.
Stel jezelf de juiste vragen en zoek naar antwoorden die voor jullie interessant en relevant zijn: ook in deze fase van je proces ben je bezig met (ontwerpend) onderzoeken!
Scherp voortdurend je planning aan en overleg je voortgang in de projectbegeleiding.
Werk het idee uit in meerdere schetsvoorstellen. (2D en/of 3D)
Maak een werkend prototype schaal 1:1. Tijdens de beoordeling toon je enkel de MediAidkit. Je hoeft geen extra presentatie te maken.
Wanneer de opdrachtgevers de kit openen, moeten zij (net zoals de ontvangers) meteen snappen wat te doen en welk probleem hiermee wordt opgelost.
Bijeenkomsten
Week #2 a - Maandag 14 november – 10:00 CMD Lab
Week #2 b - Woensdag 16 november – 12:00 CMD Lab
Week #3 a – Maandag 21 november – 14:00 CMD Lab
Week #3 b – Donderdag 24 november – 10:00 CMD Lab
Week #4 a – Maandag 28 november – 10:00 CMD Lab
Week #4 b – Dinsdag 29 november – 12:00 CMD Lab
Week #5 a – Maandag 05 december – 13:00 CMD Lab
Week #5 b – Donderdag 08 december – 12:00 CMD Lab
Week #6 a – Maandag 12 december – 11:00 CMD Lab
Week #6 b – Donderdag 14 december – 14:00 CMD Lab
Week #7 a – Dinsdag 20 december – 10:00 CMD Lab
Week #7 b – Donderdag 22 december – 12:00 CMD Lab
Week #8 – ? ?
Week #9 – ? ?
Week #10 – ? ?
a: Besprspreken afgelopen projectbegeleiding. Nieuwe opdrachten verdelen.
b: Bespreken gemaakte opdrachten, en wat we willen laten zien bij de projectbegeleiding.
a: Besprspreken afgelopen projectbegeleiding. Nieuwe opdrachten verdelen.
b: Bespreken gemaakte opdrachten, en wat we willen laten zien bij de projectbegeleiding.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten